Fiji imorgon

Hej!

Nu är vi i Brisbane på "Somewheretostay" hostel, friendly och mysigt! Brisbane är ju första stora staden jag kommer till här i Australien, men den verkar inte så skrämmande! Ska bli kul att utforska efter Fiji! Imorgonkväll drar vi dit! Hoppas på underbara 9 dagar där.. Hade organiserat allt klart, med att forvara bagage här på hostelet och transport till flygplatsen och sådant, o vi var nöjda o glada. Så nu ikväll ringde Nicoles hostemothers ex-husbands systers -man, som bor här i Brisbane, till Nicole! Hon har träffat 3 ggr under hennes tid i Cairns.. O han erbjöd sig att hämta upp oss efter utcheckning imorgon och visa oss runt i Brisbane, ta hand om vårat bagage och så hämta oss när vi kommer tillbaka från Fiji!! Weeeeehhhjj! Trots att vi ordnat allt kunde vi ju inte få ett bättre erbjudande! Vi visste innan att vi kanske skulle få kontakt med dem, men har inte hört något förns idag. Har nu packat ur min väska o försökt att ta med lite kläder till Fiji! Men det är i stort sett omöjligt.. Mkt pga att jag sedan innan har grymt mkt för mkt i min ryggsäck! Men men det blir nog bra!

Köpte en grymt snygg bikini idag innan jag lämnade Noosa.. Kändes dock skapligt i plånboken, men det var det värt hoppas jag!

Hörs efter Fiji! Kommer inte ta med mig datorn, o räknar inte med att få tag på en dator därborta bland öarna!
Så Gott Nytt år allihopa! Ta hand om er! Hörs nästa år! =)

Pussar och kramar Anna

Koalas and Dolphins!

Godkväll Folkens!

Efter en mysig julafton med lite shopping (sjuuuukt mkt bra små butiker, både surf och annat, med massa fina kläder, dock för dyrt) och efter en underbar Seafood dinner på Le Monde, bestämde vi oss för att sova ut idag att sedan utforska Nationalparken här i Noosa. Det Gjorde vi också och har haft en rikigt bra dag. Vi vandrade en led längs havet med regnskog eller liknande på andra sidan av oss 5,5 km. Trackingen tog oss till flera underbart vackra små strändbukter (varav den sisa överraskande en nudebeach! :P),  utsiktsplatser och vacker skog. Området ska vara känt för sina koalabjörnar och vi hade turen att se en! Den första i mitt liv! Vi var senare även överlyckliga när vi, vid en utsiktsplats, fick se två delfiner komma upp och ner ur vattnet! Helt exalterade var vi! Vi avslutade vandringen på en gigantisk beach, Sunshine Beach. Spenderade där några timmar i surfvågor och bakandes i solen! Vi tog bilvägen hem, ytterligare 5 km.. men lyckades tappa bort oss lite innan vi hittat hem, så vi frågade ett par om vägen, o de erbjöd sig att köra hem oss! Så det var great! J Nu har vi precis ätit nudlar till middag.. imorgon ska vi upp tidigt till Steve Irwins (stavas det så?) Zoo.

Ska berätta lite om Fraser Island. Vi delades in i grupper på Dingo's Hostel och i min grupp var vi , jag, Nicole, en tyska, en holländare, en sydafrikan och så 6 engelska vildar. Vi spenderade två nätter och nästan tre dagar på denna-  världens största sandö, det var mkt sand men kan det verkligen vara världens största? Iaf så hade vi vår Jeep, 4 tält och annan utrustning för camping, mat och en massa Goon (vin).  Dagarna spenderade vi med mkt driving.. för mkt faktiskt. Väldigt skumpiga små vägar i en jeep med 10 andra blir lite påfrestande efter ett tag.. besökte dock väldigt vackra platser. Första dagen en jättevacker sjö i mitten på ön. Helt kristallklart turkost vatten med vit sandstrand omkring, dock blev jag förvånad över att de var så himla mkt folk överallt. (Trodde att det skulle vara 5 jeeper från oss och några till.. men det var betydligt fler än så! Även stora bussar! ) Ja ni kan se mer på mina bilder vad vi besökte och såg! Kvällarna och eftermiddagarna blev camping och fest! To summarize, så var det väldigt roliga dagar, vi såg mkt vackert och de va kul med camping men för mkt körning och för fulla engelsmän kl 10 på morgon drog ned hela intrycket lite grann!  :P

Imorgon blir det Zoo, lördag checkar vi ut, spenderar dagen här på någon strand och ska nog även inhandla lite grejer sedan åker vi till Brisbane på eftermiddagen, sover en natt där och sedan flyger vi till Fiji!

Hoppas ni har en fantastisk julhelg där hemma!

Little Koala

See ya!

Christmas Eve

Har haft en jättbra julafton! Skriver mer imorgon, tankte bara visa hur min och Nicoles underbara middag såg ut! Och hur fina vi var i vara nya klänningar! Skriver om allt imorgon!

Har lagt upp bilder på min bildsida med så gå in där och kolla!!

God jul!

God jul till alla dar hemma!
Hoppas er julhelg blir den basta!

Jag lamnar Rainbow beach for Noosa alldeles strax.. Ska ga ut och ata en god middag med Nicole ikvall! Det blir julfirandet!  Ska skriva mer om Fraser Island i Noosa!

Onskar verkligen att jag var hemma nu! :(

Puss och kram till Alla!

Rainbow Beach

Efter 14 langa jobbiga somnlosa h pa bussen kom vi antligen till Rainbow beach och Dingos backpackers hostel! Riktigt skont stalle masta jag saga! Hade idag ett mote med alla som ska till Fraser island imorgon och blev indelade i grupper! Lyckades hamna med nagra trevliga engelsman som bor i samma doorm + nagar andra engelskor och en tyska! Sa det sak nog bli en bra tripp! Har precis varit ivag o kopt mig en keps, stod o valde mellan tres st hur lange som helst, tva fargglada o en svart, till sist fick nicole nog o sa at mig att ta den svarta. O trakig som jag ar sa korde jag pa det sakra kortet  o kopt den svarta! Ar dock ganska nojd.

Nu ska vi snart ha BBQ har.. Ska packa vaskan for i morgon och borde lagga mig tidigt efter 3 natter med fa timmar somn och formodligen 3 framfor mig! Vet dock inte hur det blir, Happy hour mellan 8-9 och mkt trevliga mannsikor!

Ledsen om en del inlagg blir slarvigt skrivna och lite shabbiga.. men nu maste jag ju paya for all internettid, o da har jag inte tid att ratta!

Hors snart folkens!

Whitsunday!

Halloooo!

Jag är nu i Airlie beach, kom för några timmar sedan tillbaka från segelturen kring Whitsunday Islands. Vi lämnade Cairns i måndagsnatt, hemskt att säga hejdå till Cairns och de sista personerna där.. vi tog iaf Greyhound till Airlie Beach, anlände kl 12 i tisdags, checkade in på Koala Beach resort (ett hostel), sov där en natt för att i onsdags möta upp 22 andra personer, som skulle göra samma segling som oss, vid den tidiagre racerbåten Boomerang 83 fot. Båten byggdes 1986 och har varit World champion två ggr sedan dess.  De slutade segla seriöst med den i början av år 2000, och nu används den som sagt här i Whitsunday för turism.  Riktigt cool båt iaf! J Vi började seglingen kl 2 i onsdags och kom tllbaka idag kl 11. Två underbara tygn. Perfekt väder hela tiden, jättebra med resenärer, crew och bra mat! Vi seglade i stort sett hela tiden, la till vid Whitsunday island, som är den största ön i området för att igår gå upp i soluppgången och vandra över ön till White heaven beach! En av världens 10 vackraste stränder! Och det var det verkligen! Sjuuuuukt vackert! Vi var ensamma tack vare att vi var där så tidigt och vi spenderade några obeskrivligt paradisaktika timmar på denna gigantiska strand!  Resten av dagen blev det segling och två stopp för snorkling! Det var första gången jag riktigt uppskattade snorkling faktiskt! Annars har jag tyckt att man inte ser så mkt, och att dykning är så mkt bättre! Men igår var det så pass grunt och så fina koraller och mkt fick så det var bra! Vi låg och en bukt kallad Blue Pearl eller liknande och imorse begav vi oss in mot Airlie beach igen. Är mkt nöjd med turen och jag kan rekomendera Boomerang för andra, om det rä någon som tänkt sig att åka till Whitsunday! Har även lärt mig en massa historia om Whitsunday, James Cook och The Great Barrier Reef, tack vare att en av de tre i besättningen ägnade mkt tid åt att berätta historier för oss! Nice!

Nu sitter vi på ett internetcafe och ska ta en greyhound mot Rainbow Beach  18.10. Bor en natt där för att sedan ut på nya äventyr på Fraser Island!

Vi mår prima både jag och Nicole, har uppgraderat solbrännan flera steg så vi är riktigt fräscha! Förstå hur vi komer se ut efter Fiji! Yeaaah!

Lite bilder..

Airlie Beach

Hamnen

Boomerang

White Heaven Beach

Me and Nicole!

Lägger upp mer bilder på  bildsidan så fort jag hinner! Ni ska vi gå och käka innan vi ska ta bussen!
puss

Bye Bye Cairns!

Nu har jag checkat ut, lämnat mitt underbara rum och har nu hela mitt liv i min ryggsäck. Har precis varit i Cairns Central och skickat iväg ett paket med saker hem.. 6 kilo 65 dollar och det kommer hem om tre månader! hehe..

Ikväll åker jag Och Nicole med Greyhoundbus till Airlie Beach för att på onsdag joina Bomerang- en Maxi Sailing Boat och segla kring Withsunday islands i 2 nätter och tre dagar. Sedan drar vi direkt vidare söderut till Rainbow Bech där vi sover en natt för att sedan åka på en Campingtur till Fraser Island, Världens största sandö, i tre dagar. Vi sover sedan en natt till på rainbow beach innan vi på Julafton åker till Noosa. Där stannar vi i tre dagar,  den 27 Dec åker vi till Brisbane och tar den 28 flyget till Fiji Islands! Kommer spendera 89 underbara dagar där och kommer den 5 januari tillbaka till Brisbane. Då har vi inget mer planerat mer än att vi ska göra Gold coast söderut, med surfers paradise, Byron Bay, m.m. för att sedan komma till Sydney lite innan den 20 januari. Nicole flyger hem till Schweitz den 22 januari. Nu vet ni vad jag gör framöver! Ska försöka skriva så mkt som mökjligt, men det får bli uppdateringar när jag har tillgång till internet!

Hade bra tills vi hörs!
Puss och kram Anna

Cairns

Hasting and Saxon Reef

Kom hem igårkväll efter två underbara dagar ute på Barriärrevet! Fredagmorgon åkte jag ner till hamnen, steg på Reef Experience (en stor båt) med kanske 30 andra. Båten tog oss ca 1, 2 h ut på havet för att omkring 10 stanna och göra första snorklingturen. Jag hade ju dock inte åkt dit för att snorkla, men fick det smo en bonus innan jag kl 12, med 15 andra transporterades till Reef Encounter, båten vi smo skulle övernatta och dyka skulle till. När vi ombord ordentligt tilldelades vi våra rum och fickinformation om båten. Blev verkligen glatt överaskad att allt var så frächt och lyxigt. Rummen var stora med sköna sängar! Delade rum med Estan, en amerikan som blivit helt förälskad i Australien och gjorde turen ajg nu gjorde för 5:e gången! Heheh! Iaf så dök vi 3 gånger i fredags, varav ett nattdyk! Alla dyk var elt underbara! Sjukt bra sikt, coola fiskar och helt sjukt vackra coraller. Kunde dyka utan våtdräkter med, så det gjorde de hela ännu bättre! Såg skjöldpaddor, hajar, aggresiva triggerfish (två blev attackerade, de har tydligen parningstid nu och kommer man in i deras nest så blir de inte glada) Rockor, massa nemos och  mkt annat. Nattdyket var coolt, men jag tror jag föredrar att dyka när det är ljust. hade så mkt stryr med att hålla reda på de andra för att kunna njuta fullt ut! Efter sista dyket serverades en jättelyxig middag med efterrätt, sedan tog det in lång tid innan de flesta slocknade..

Gick sedan upp kl 6 för morgondyk.. Det var nästan det bästa dyket! Allt var lugnt och stilla och vi såg flera stora fiskar som låg o sov som väktes av oss! Visste inte att fiskar verkligen låg ner på sidan och sov! :P haha! Serverades sedan frukostbuffe med allt gott man kan tänka sig! Efter det blev det två till dyk + lunch innan jag och de andra som bara stannade en natt transporterades över till Reef Experience igen kl 1. Sista dyket gjorde vi på på en botanik corall garden. Har aldrig sett något så vackert! Det var ett extremt stort område och väldigt grunt, o när vi var påväg tillbaka upptäckte vi att vi tagit fel väg, så vi fick gå upp till ytan då våran luft höll på att ta slut (eller nå till 50 bar) och då visade det sig att vi helt tagit fel väg! dock var det bara att simma tillbaka till båten :)

Tillbaka på Reer experience åkte vi till ett till ställe där vi kunde snorkla/bada göra vad vi ville innan vi åkte tillbaka till Cairns igen. Turen var verkligen värd pengarna! Hade tur med att det var bra väder hela tiden med så det var perfa! Ser fram emot nästa dykmöjlighet! Kanske när vi är nere vid Whitsunday island! Annars blir det nog på Fiji!

Tillbaka här i sharehouset igår, helt tomt! Bara Alain hemma helt ensam. Simon och Nadine har åkte igår..

Idaaag måste jag packaaaaa! Ahhhhhhhh Känns hemskt! Är lite rädd för att åka ifrån trggheten här och ge mig ut på äventyr! Men det komemr bli grymt kul! Imorgon ska jag skriva en sammanfattning av vad jag och Nicole har framför oss nu tills hon åker.. Då ska jag förhoppningsvis vara klar med allt jag måste fixa.

Tredje advent idag! Har noll julkänsla!

Lägger upp bilder från allt idag! Så checka bildsidan! :)

Puss

Me and Estan inför sista dyket!

Reef Encounter

Finito!

Då var examen över. Ska jag vara ärlig så gick det inte så bra. =( Vet inte om jag kommer klara den.  Får resultatet den 30 januari, så tills dess är det bara att lägga det bakom sig o så ta smällen när den kommer! :)
Hade iaf prov från 9-3 igår, sedan snabbade jag mig till Cairns Centrale för att belöna mig lite genom att köpa en klänning! Sedan snabt hem och duscha för att sedan bli hämtad av Margot o åka till BBQ med alla Cambridgare hos Beata. Hon bode riktigt fint med extrem pool och grillområde. När kl närmade sig nio o det inte längre var tillåtet att ha folk på området så åka i stort sett alla hem till mig för att fortsätta festen på vår balkong. Och det gjorde den.. Sedan blev det Gilligans fram till småtimmarna! (kan man säga så!)

Har precis kommit hem efter middag med Nicole,Lukas, Philip och Lisa på Fasta pasta! Åt en extremt god pasta Carbonara. Sa sedan hej till alla utom Nicole.. SÅÅÅÅÅÅÅÅ Sorgligt. Kommer dock förhoppningsvis möta upp den i Sydney i januari.

Eftersom jag åker på divingtrup tidigt imorgonbitti är det även sista dagen med Simon och Nadine (som åker imorn och lördag). =( Har spenderat dagen vid lagunen med nadine, o nu kom precis lite klasskopisar till simon för att fira att de är klara med sin kurs, de gjorde sitt prov idag.
SISTA KVÄLLEN MED ALLA!!!! Kan inte fatta det.. har gått så fort.

Skriver när jag kommer hem från dykningen!

Hade bra!

Grattis alla Annor!

Är ju van vid att fira min namnsdag omgiven av minst 3 andra Annor! Men här i Australine, Cairns är det bara jaaaag! Dock är det ingen som firar namnsdag här! Har sagt till Simon och Alain att jag hade namnsdag så de har grattat mig! Dock är det ju inte så mkt att gratta, så jag bryr mig inte så mkt :) Men iaf Grattis Anna Hollertz, Anna Carmhagen, Moa som har det som andra namn, och alla ni andra där hemma som innehar detta vackra namn! :)

Fick precis ett grattis sms av min älskade mamma :) Thank you! <3

Imorgon gäller det! Stora Examensdagen. Reading 1,25 h Writing 1.5 h, Use of English 1 h and Listening 45 min. Har varit i skolan igår och idag och pluggat (dock inte så effektivt) med Nicole och Yasmin. Men det känns som att jag inte kan göra så mkt.. kommer ha lika många fel iaf! Eller ska jag säga lika många rätt! :) Hoppas på att det sak gå bra! Efter examen ska vi på BBQ med alla cambridgestudents hemma hos First Certificats lärare. Har tydligen a big pool, så det blir nice! Sedan blir det att möta upp alla här hemma, festa till det med lite av varje och sedan gå ut! Torsdag blir det att börja packa för att sedan dra på Diving trip på fredag! Yeaah

Tonight, me and Nadine will make Brownies and watch a good movie!

See you!

Finished with the course!

Skrev det här inlägget igår, men när jag skulle publicera så fungerade inte nätet så allt försvann! Så jobbigt!

Igår var iaf sista dagen i skolan! Hade en slapp dag, med eftermiddagen spenderandes på balkongen med Sangria, öl, vin pizza och livemusic! Skolan anordnade det för alla cambridgestudents samt två lärare som ska sluta. Sorgligt att det är över! Är verkligen jättenöjd med valet av skola och kurs, kunde inte fått det mkt bättre! Verkligen valuta för pengarna. Ace är en riktigt seriös språkskola, med bra organisation och välutbildade lärare, så vill någon åka o läsa språk i Aussi, välj ACE.

I torsdags var sista kvällen på Rhinobar med Ladys Night. Hade faktiskt riktigt kul, mkt dans! :) Me like!

Igår efter lilla festen på balkongen åkte jag o köpte nya skor, kom sedan hem tog en powernap och gick sedan ut med alla Simon, Alain, Mark, nya fransmannen + några kompisar till honom. Det blev Gilligans, träffade Lukaz and Philip från skolan där. Skulle fira skolslutet lite, men alla var ganska trötta o slitna så det blev en lugn natt.

Nu är kl halv två, har tvättat alla mina kläder nu på morgonen samt försökt få lite ny bränna. Men det är molnigt så det gick inte så bra! Me and Simon planerade att hyra en bil och åka någonstans, men det får nog bli imorgon! Ska även försöka plugga lite inför Stora dagen på Onsdag.

Börjar kännas att de snart är dags att flytta.. alla åker dagarna efter examen. Jag ska ju iväg på en divingtur fre-söndag, vet inte om jag har skrivit det. Betalar för 1 natt två dagar men ska stanna på båten och jobba en natt till o på så vis få dyka gratis :) Kommer få omkring 10 dyk sammanlagt! Jippi!
Simon åker nästa fredag, ska ssååå tråkigt! Hur ska jag klara mig!? Han har varit bästa stödet här, tagit hand om mig i vått och torrt :) Sjukt bra kille!

Har laddat upp bilder på min bildsida från de senaste veckan! Så gå in o ta en titt!

Trevlig helg Folkens!

Speaking Exam Tomorrooooow!

Ahh! Trodde inte att jag skulle vara nervös, men efter att 5 olika lärare kommit in till vårt klassrum för att säga lycka till imorgon, så har det börjar det pirra i magen! Det är verkligen imorgon det gäller! Har gjort det här testet så himla många gånger nu, o varje gång tänker man, åhh nästa gång ska jag göra det o det bättre. Men Imorgon är det på ritkigt, jag kan inte göra något annarolunda nästa gång, för det är det slutgiltiga! Men jag SKA göra det bra! INTE få några mental blocks, hitta Alla ord jag behöver i min lilla hjärna. Är jag nervös för imorn, hur ska jag då vara nästa onsdag när vi har de resterande 4 delarna! Ahhhh

Kom hem efter skolan idag o fick en chokladkalender av simon samt en portion med Cocopops and milk! Mmmm! Alla på hans skola hade speaking idag, så de ska ut o fira ikväll. Själv kommer jag stå framför min vägg, där jag har satt upp massa posters med fraser, och träna!

Nu ska jag ta en dusch! Vaknade kl 3 inatt av att jag var så varm och att det kliade överallt, så jag gick upp och tog tredje duchen för igår! Sedan sov jag bättre!