Tiden flyger

Nu har jag inte uppdaterat bloggen på hela helgen. Dagarna här går verkligen kjempefort! Har haft en riktigt bra första helg i Cairns iallafall!

I fredags var det ju först vanlig skoldag. Fick återigen känna på hur underbart det är att det är fredag efter en hektisk vecka! Margot gav oss dock en hel del homework, men det var ju något som jag planerade att göra i senare delen av helgen. Så på fredagskvällen blev det lite fest, som började på vår uteplats med diverse olika flatmates, gick vidare till Yasmin i min klass sharehouse där folk (de flesta schweitzare) från skolan höll till. Efter det bar det av till The Gilligans (uteställe som tillhör hostelet jag bodde på första natten).  Riktigt nice nattklubb faktiskt! Helt okej musik och mkt folk. Blev förvånad över hur mkt aussifolk det var, hade föreställt mig att det ändast skulle vara backpackers, men så var inte fallet! Det var bra. Sen på lördagen spenderade jag mkt tid vid polen med sol bad och vollyboll.. senare på kvällen skulle vi gå ut igen, kom dock aldrig ut pga att det var för trevligt hemma vid sharehouset J Spanjorer, canadensare, irländare, engelsmän, simon, en schweitzare och jag, kan inte bli annat än bra!

Missade dock finalen (tidigare under kvällen) av en festival som har pågått under hela september. Dock var det bara en mesig parad och lite fyverkerier. Så det gjorde mig inte så mkt. Stan var helt proppad av folk, lyckades hamna mitt i smeten under min löparrunda tidigare under kvällen.


Söndagen var nästan den bästa dagen, förutom att den blev lite stressig.  Jag upptäckte när jag vaknade att jag hade fasligt mkt att göra. Anthony, eneglska killen på min våning kläckte ju kvällen innan att de bestämt att vi skulle ha "Alla lagar varsin maträtt från sitt eget land"-middag på söndagen. Det har vi pratat om enda sen jag kom hit, men vad jag visste hade vi inte bestämt när den skulle bli. Så dagens uppgifter:  Gå till den billiga frukt och salladsmarknaden för bunkra inför veckan. Möta Yasmin and Nicole att the lagoon, bada o sola (se bilder!) inhadla ingredienser till köttbullar, brunsås (självklart valde jag att laga det.. känns ganska klassiskt. Föressten vet jag inte vad jag annars skulle lagat!). Laga svenska köttbullar potatis och sås som skulle räcka till 6 personer. Och sist men inte minst 3 h grammatik + skriva en pharagra (in a formal  way). Ahhhh! Jag som tänkte, när jag kom till Australien, var ska jag göra av all tid!? Nu har jag verkligen ingenting jag måste göra! Men tiden fylls upp snabbare för var dag.


Middagen då. Helt underbar! Det var försat gången i mitt liv som jag gjorde köttbullar på egen hand. Så jag behövde ju ett recept. Och självklart låg internet nere just när jag behövde det, så jag fick ringa hem till mamma (svindyrt) för att få hjälp. Som tur var så var det även första gången,  alla de andra, lagade sina maträtter också så pressen var inte så hög. Men alla har ju hört om de svenska köttbullarna så jag kände ju att jag inte fick misslyckas! Och det gjorde jag inte heller! YYEEEESS! Det enda som blev sådär var väl brunsåsen.. lite för salt. Middagen blev iaf en riktig höjdare. Alla lyckades med sina maträtter och alla tyckte att de andras rätter var underbara! Så all mat gick åt och alla blev proppmätta! Kanske ska berätta vilka vi var. Ett spanskt par, ett Canadensiskt par, jag och engelsmannen Anthony. Spanjorerna gjorde spansk omelett, Anthony något slags pirog och Mel and Shaun gjorde en kanadensisk version av kåldolmar. Riktigt goda! Ni kan se bilder nedan.


Så inte förens efter 10 igår kom jag igång med mitt homework. Det blev dock inte mkt gjort så jag tänkte att jag skulle ta igen det idag. Men efter en sjuuukt krävande skoldag inehållande en massa jämförande av texter, reading exame och sist men inte minst genomgång av activ and passiv verbform. Så försvann plötsligt gårdagens problem.

Återigen varför har vi inte lärt oss någon grammatik som är något att ha, i Sverige! Allt är helt nytt. För här finns det tusen olika förklaringar till varför det ska vara si och så, passiv form då och activ då, past continous då och past perfect då. Men hemma (vad jag vet) så har vi bara tagit det mesta på känn, det som låter bäst. Vi har iaf aldrig gått igenom grammatiken grundligt. Eller så var inte jag på de lektionerna. Nu har jag iaf big problems och måste plugga som ett djur. Dock har jag under kvällen knappt förstått någonting så jag har inte fått något gjort iaf. Nu ska jag sätta mig och skriva en ordlista på alla nya ord jag inte kunde idag.. Det är så frustreande när man inte kan. Eller grejen är ju att jag kan endel men har aldrig hört talas om alla dessa förklaringar till varför det ska vara som det ska. HMM

Ska inte tråka ut er mer med min skola. Imorgon ska vi gå ut o äta och sedan gå på bio med klassen. Helgen som kommer nu ska vi på en utflykt av något slag. Två dagarstur inehållande  krockodiler, regnskog, stränder  m.m. Blir nog nice

För er som inte är så haj på det här med bloggar o så (exempel mamma, pappa och liknande) När ni tittar på bilderna nedan så håll pilen på bilden så ser ni en text tillhörande bilden!


Idag var första gången sedan jag kom hit som det var stora moln på himlen på eftermiddagen. Annars har det istort sett varit strålande sol hela tiden och upp emot 30 grader! J Som ni kan se på bilderna så ligger det skogsbeklädda berg kring Cairns, mkt vackert. Och staden i sig är också väldigt fin, välvårdad och fräsch.

Hoppas ni har orkat läsa!

Kramar till er

//Anna

Här är en bild av Ester, spanjorskan. Hon är verkligen helt underbar. :)



Ester!


Kommentarer
Postat av: Inger i Urskogen

Det verkar ju inte gå någon nöd på dig.

Behöver du hjälp med utrikiskan, hör av dig.

Fortsätt ha det kanon, ser fram emot att få läsa mera.

Kram Inger

2008-09-22 @ 16:50:39
Postat av: Elin

Jag vill knappt läsa din blogg blir så sjukt avis. Vill också ha fest o värme, här är det bara jobb o till o med snö. Idag har jag varit på kurs i 12 timmar men den slutade iaf kul. Fick hoppa i ishavet i flytande våtdräkt. Såg ut som en lite teletubbie! Kul med bilder också fint ni verkar bo :) Stort kos Elin

2008-09-22 @ 21:53:15
Postat av: Lina

Gud va du skriver mkt!!! Men det låter ju nice iaf!! ;) Är avis på värmen! Här börjar det berkligen bli hööst! Men det e lite mysigt me! Puss söta

2008-09-22 @ 22:25:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0