Länge sedan!

Ja.. nu var det ett tag sedan, nästan en vecka! Beror på dålig tillgång på inyternet och dålig tid då jag väl har haft det. Är iaf tillbaka i Manly, förorten till Sydney nu sedan ett dygn. Och det är så sköönt! Lite som att komma hem! Under de här två och en halv veckorna på resandes fot har vi varit på ca 12 olika hostel. Förstå då hur många in och utcheckningar! bära väskan från bilen-Packa upp litegrann och packa ner- ut i bilen! Skönt att komma hit i veta att man minst har två veckor iaf, tvätta lite pacera sin mat i kylen osv! Nice!

Tasmanien då. Vi hade ju totalt 5 hela dygn med bilen. Efter att jag skrev sist så reste vi från norr kusten ned längs östra sidan tillbaka till Hobart. Östkusten var jättefin! Beökte Coles bay, där vi gjorde en hikingtur på ca 2,5 h och fick se den lite kända Wineglass bay. Där Drottning Elisabeth för många år sedan kom inseglandes.. Jaja, det låg iaf halvvägs ned längs kusten. Sista natten med bilen spenderade vi i Port Arthur, en pytte pytte liten by, dit engelsmännen  när de kom till Australien fraktade all riktigt kriminella fångar. Fångarna byggde upp en liten by där, och det är väl för att se den som man åker till den lilla byn. Stället är även hemsökt av andar och spööken! Scaaarrry! Sägs det. Och många verkar tror på det. Iaf så gjorde vi en ghost- tour runt som arrangeras sent om kvällen! Riktigt bra, men vet inte om jag kan tro på sånt där iaf.

Sista dagen spenderade vi i Hobart. Det regnade, så jag fick lite shopping gjord. Nya underkläder o annat! Man sliter ju ut det man har efter ett tag när man reser såhär! Eller iaf så blir man rejält trött på det lilla utbudet! :P

Vi flög tillbaka till Melbourne i tisdags, stannade en dag ochtog sedan nattbussen tillbaka till Sydney. Sa hejdå till Alain i onsdags. Han reste hem tillbaka till Schweitz efter 8 månaders resande. Ahhh så sorgligt. Han var den sista kvar från vår lilla Cairns familj.

Nu är vi iaf tillbaka här i Manly på Boardriders Backpacker. Ikväll var vi ca 20 pers som åkte o kollade på en stor Rugbymatch! Den första för mig någonsin! O det var ritkigt kul! Häftigt o inte annat. Tror att det är en kul sport! Kom precis tillbaka därifrån nu. Har haft lite BBQ på takterassen.. Nu ska jag snart gå o lägga mig.

Är ju nu ute efter att hitta ett jobb här i Manly. Har inte sökt något än, men skaffat ett taxfile number och ett bankkonto. Så nu är det bara CV som ska skrivas på engelska o sedan ger jag mig ut till alla restauranger och annat! Hoppas det ska gå bra!

Har lagt upp bilder från Tasmanien på min bildsida så ni kan se..

Här är lite från dagens rugby!

Kul var det! =)

Bye

Tasmanien!

Tasmanien är jättevackert! Helt sjukt varierad vacker natur! Ena stunden regnskog, nästa barrskog på höga berg, nästa höga obeklädda berg, nästa långa vetefält! O så kusten med stränder med kristallklart vatten!
Kom hit i onsdagskväll efter en superkort flygtur från Melbourne! Han inte ens somna innan det var dags för landning! Landade i Hobart som är Tasmaniens huvudstad. Det bor totalt ca 400 000 på hela ön. Hobart var ju då inte stort efter att ha varit i Sydney och Melbourne! Och alla "städer" mer byar smo vi åkt igenom är ringarum och mindre size! Helet otroligt! Hyrde en liten bil direkt när vi kom till flygplatsen o stannad övernatt i Hobart för att sedan ge oss iväg på dagen igår torsdag. Jag lyckades med att glömma min kamera på hostelet, så vi fick vända efter 30 min körning så vi blev lite försenade. Men det kändes som att kameran var ganska viktig.

Igår körde vi iaf norrut från Hobart som ligger mitt på sydkusten, stannade och vandrade för att se ett vattenfall. Körde sedan vidare till Queenstown där vi stannade för natten (3500 invånare) Staden ligger i en dal mellan höga berg, så det var ganska häftigt att köra ned till staden! Hamnade på ett lite sunkigt vandrarhem där jag skulle ha ett eget rum och alain och alex ett. Men in mitt rum stank det rök o gammalt damm så att man inte kunde vara där så vi drog ihop killarnas sängar o jag sov i mittskarven! Inte så bekvämt men utan äcklig lukt! Idag när vi vaknade började vi köra ytterligare norrut.. passerade tasmaniens högsta berg (1530 meter), tog oss till norra kusten där vi nu är i tredje stösta staden Devenport. Besökte ett lite samhälle på efermiddagen, som heter Pinguine. Hela samhället har byggts för att locka turister.. Postlådor, skyltar, målningar- smo pingviner. Allt för att det om kvällarna är vanligt att det kommer upp pingviner ur havet i just denna by.

Imorgon kör vi sydväst. Ska besöka lite grottor innan vi tar oss till östkusten som ska vara den finaste sidan!

Nu är det dags för middag.. Pasta me korv! Lite ombyte, igår var det pasta med pastasås, dagen innan pasta med köttfärsås! =) Haha

Har nu också för första gången i mitt liv kört bil på vänster sidan! Det var göy! =)

Hoppas ni mår bra hemma!

Bilder kommer när jag kommer till fastlandet igen!

Puss

Tasmania on Wednesday

Nu är vi tillbaka från roadtrippen. Lämnade tillbaka bilen igår. Hela turen var jättekul! Var dock nog med 5 dagar i bil. Var även lågsäsong där nere verkade det dom.. för alla hostel var halvt övergivna och väldigt isolerade. Så det har varit en "lugn och stilla" tripp faktikst. Great ocean road var iaf väldigt vacker! Att köra längs vattnet , i tiotals mil med underbar utsikt var helt fantastiskt. Såg vi inte havet så åkte vi genom regnskog eller eukaluptusskog där koalorna satt i var och varannat träd! Nice! Koalorna är verkligen slöa! De sover 18 h per dag, o när de väl är vakna rör de slig i slomotion! Men de är ju rätt gulliga!

Såhär ser sträckan vi körde ut.. körde dock lite längre mot Adelaide mot vad kartan visar.

Nu är vi so sagt i Melbourne igen Kristoffer åkte till Sydney idag. Var ute igår så idag har varit en lugn dag. Imorgon kommer Malin uppefrån Sydney så vi ska möta upp henne och nog åka ut till St Kilda, Stranden här i Melbourne. Sedan flyger vi till Tasmanien på Onsdag jag alex och Alain. Ska hyra bil även där, fick dock höra idag att alla hyrbilar var slut hos två uthyrare, så vi får hoppas det ordnar sig.

Har lagt upp bilder på min bildsida så gå in o kooooolllla!

Hör av mig snart igen.. Nu sitter jag på ett badhus som ligger nära hostelet där vi bor. Har varit o simmat och utnyttjar nu deras trådlösa nät! :) Alex och Alain är på hostelet o lagar mat så jag ska gå dit o äta nu! Yeah!

Hade bra folkens!

Föressten, Anna Carmhagen! Grattis på födelsedagen igår! Skickade sms till Ellinors mobil, hoppas hon visar dig det! Har ju inte ditt engelska nr! Hoppas du hade en bra dag iaf!!

Torquey- Alla Hjärtans dag!

Har precis landat i "The Captal of surfing" In australia. Dock är standen inget att hissa flaggan för! Har dock bättrat på brännan lite idag1 Nu sitter vi o utnyttnar mcdonalds fria internet, överallt annars kostar det 12 dollar per timme! Kan ni fatta det eller!! Ahh..
Ikväll blir det utgång.. är dock inte riktigt säker på vart vi ska finna ett ställe att gå ut på, för alla städer här omkring är ringarums/viken Size, såattee Vi får se hur det går! =)

Har det bra iaf! Trivs i sällskapet!

Skriver mer när jag är tillbaka i Melbourne!

Massa pussar o kramar till er alla där hemma på Alla Hjärtans dag!!
Saknar er! <3

Anna

Great Ocean Road

Hallooo!

Är nu i en liten stad som jag inte kommer ihåg vad den heter, sitter på mcdonalds o utnyttjar deras trådlösa nät! =)
Mötte Christoff (dansk) Sanne(Holländsk) och Alain igår i Melbourne, vi hyrde en jättefin bil o är nu ute på en 6 dagars roadtrip! Har tagit oss halvvägs på Ocean roaden o såg idag "The twelve apostels" , Väldigt kända. Det är tolv höga klippor som sticker upp ur havet längs kusten och de är jättevackra! Svårt att förklara, ska lägga upp bilder nästa gång ja har nät. Ska kankse köra så långt som till Adelaide.. ska iaf vara tillbaka i Melbourne på Måndag. Sedan flyger vi till Tasmanien på onsdag.

Alain har ändrat sig om NZ, Så nu verkar det som att jag ska resa ensam där de sista två veckorna när Alex har åkt. Har dock träffat så mkt folk som ockås ska vara där så det ska väl inte vara några problem. Tråkigt bara att planerna ändras. Har iaf bestämt mig för att inte åka hem den 6 april. Ska tillbaka till Aussi istället o försöka hitta mig ett jobb. Behöver dock inte ändra flighten förens två dagar innan den går, så skulle jag ändra mig igen kan jag det. Men som det känns nu så stannar jag ett tag till!

Det är sjukt kallt där vi är nu! Har min tjocka tröja o tajts på mig men fryser ihjäl iaf. Måste köpa något varmare! Ahh

Bränderna har vi inte sett till då de håller sig norr om Melbourne. Allt är föressten kasnke släckt nu? Vi är iaf söder om så allt är bra!

Nu ska vi iväg o köpa mat för kvällen. Blir nog pasta o köttfärsås som de flesta gånger innan i veckan! haha..

Puss och kram
Anna

Nightbus to Melbourne

Då var det dags att lämna Manly för andra gången.. Ännu sorgliagre än förra gången! Ahhhh! Var precis o beställde buss till melbourne, åker ikväll kl 7 och kommer fram imorgonbitti kl 7. Då ska vi möta upp med Alain, Christoffer och Sanne o hyra en bil och köra mot Adelaide. Nice.

Senaste dagarna har varit jättebra väder, vi har spenderat mestadels av tiden på stranden. I fredags var det BBQ med Heros theme för hela hostelet. De flesta klädde upp sig till deverse olika heros, Jag var Catwoman, lyckades ganska bra faktiskt! =) I lördags åkte jag och Alex med 6 andra, engelskor och män, o paddalde kajak i 4 h. Shiiitt vad det var jobbigt med  så kul! Paddlade till en strand stannade där ett tag för snorkling o sol och bad. På kvällen blev det brännbollspel (eller något likande, men engelskt (inte cricket), förstod dock inte reglerna så bra) och grill på Shellow beach igen. Igår åkte jag Alex och en gävlekille vi har träffat, ut till Bondi Beach o träffade malin + två andra svenska tjejer (mkt svenskt här i sydney) spenderade dagen där o åkte sedan tillvaka till Manly för kvällen. Idag är det första dagen påå länge som det är molnigt. Men ganska skönt faktikst. Ska försöka hitta en frisör och gå o klippa mig idag.. mitt hår är helt trasigt.

Har bott med två jättesköna killar från tyskland och en engelsk kille nu hela veckan, i ett minimalt rum. Har haft största röran, alla med sina grejer överallt på sängarna golvet. Men jag har trivts så himla bra.. Verkligen kännt mig hemma. Nu på morgonen checkade alla ut, tyskarna ska hem efter6 månader här o engelsmannen, Jack, ska vidare norrut. Sorgligt att säga hejdå.=(

Träffade även på Maria, svenska tjejen jag träffade på flyget från sverige i September. Hon pluggade ju engelska här i Manly o har sedan blivit kvar här. Gick på henne på "the Corso", huvudgatan nu en dag! Så kul!

Har hört om alla bushfires nere i Melbourne, men de är mer inåt landet, och dit ska inte vi, så mamma du kan vara lugn!

Nu finns det bilder på min bildsida från Manlytiden

Hade bra!

Livet leker!

Ojoj, tiden går fort när man har roligt. I måndags var sista dagen i Manly innan jag åkte in till Sydney för att möta Alex. Jag hade en riktigt bra dag med Beachvolley och bad på stranden, för att sedan med lite folk laga en ritkigt god middag på kvällen. Sedan tog jag en sen färja in till staden och mötte upp Alex på "790 On George" Hostelet där jag och Nicole bodde när vi kom till Sydney. Sååååå kul att se honom. Helt fel ändå att möta honom i Sydney.. När han kom runt hörnet där vid hostelet, hade åkt över hela världen o så känns allt ändå som vanligt! Som att vi ses på drottninggatan hemma i Norpan! Nice. Vi sov två nätter inne i Sydney.. han med att göra staden (för typ treddje gången för min del nu), gå ööööverallt, och se allt känt man ska se! Sedan bestämde vi oss, elelr jag hade väl bestämt, att vi skulle ut till Manly igen. Bra mkt skönare att spendera tid här ute än inne i stressiga staden. Så i onsdagskväll tog vi färjan ut och ska vara kvar här till på Måndag då vi åker ner till Melbourne. Har faktiskt nästan bestämt att möta upp en dansk kille, Kristoffer och en holländs tjej, Sanne och så Alain där nere, hyra bil och göra en liten roadtrip till Adelaide. Hoppas det blir av, Skulle vara grymt kul!

Igår hade vi en liten BBQ igen¨på Shellow Beach. Malin kom hit från Bondi, och det är heaps of Sweds här på hostelet så med många av dem + lite tyskar och engelsmän så fixade vi ihop en ritigt kul kväll! Nu har vi precis käkat frukost o jag ska, ist för att gå ner på stranden, tvätta! har inte gjort det på typ en månad! Dock är det bara underkläder det är ont om.. Men ska bli skönt att få det ordnat. Dock kostar det 4 dollar per tvätt så risken snålheten slår till o jag stoppar in allt i samma maskin och får ut endast gråa kläder.. =)

Som sagt går tiden fort o det rä typ  bara nio veckor kvar tills jag har min biljett.. ångrar faktikst redan att jag bokade den lite.. Kändes så bar när jag gjorde det men nu när jag tänkt öevr det litegrann så ja.. vi får se hur det blir! Har iaf bokat flyg till tasmanien med (för er som inte vet, ön som ligger i sydöstra hörnet av Aus) Åker dit den 18-24 feb. Sedan blir det NZ den 28. Bara några veckor kvar!! Ahhh.

Hoppas allt är bra där hemma! Här är det 28-30 grader och sol varje dag nu.. =) Trivs som fisken!

Utsikt från vårat rum på Boardrider Backpackers

Last night

Tiden bara flyger iväg.. Har min sista natt här i manly nu o det känns jättetråkigt! Har lärt känna så mkt folk o man har blivit en i "gänget" här litegrann så det är lite kedligt att åka imorn. Men sjukt kul att alex kommer imorgon!

Senaste dagarna har vi legta på stranden, var ute i Bondi en dag o shoppade lite, i förrgår hade vi BBQ med 80-tals tema :) Riktigt kul! Igår hyrde jag o en Holländsk tjej, Sanne,  inlines för en timme o var ute o åkte! Hahha en mkt rolig syn för många kan jag tänka mig. Har inte åkt sedan jag var 12 eller något, o då var det inte många gånger. Samma sak för Sanne.. Så innan var vi väl lite väl stora i munnen om hur och var vi skulle åka.. när vi väl stod på bladsen så var det inte lika lätt! :) Men de va  kul!

Nu är kl snart 6 o vi ska till Shellow Beach o ha lite mys BBQ och dricka på starnden för att fira Sanne som fyller år. Sedan blir det nog utgång ikväll.

ska lägga upp lite bilder snart!