Tasmanien!

Tasmanien är jättevackert! Helt sjukt varierad vacker natur! Ena stunden regnskog, nästa barrskog på höga berg, nästa höga obeklädda berg, nästa långa vetefält! O så kusten med stränder med kristallklart vatten!
Kom hit i onsdagskväll efter en superkort flygtur från Melbourne! Han inte ens somna innan det var dags för landning! Landade i Hobart som är Tasmaniens huvudstad. Det bor totalt ca 400 000 på hela ön. Hobart var ju då inte stort efter att ha varit i Sydney och Melbourne! Och alla "städer" mer byar smo vi åkt igenom är ringarum och mindre size! Helet otroligt! Hyrde en liten bil direkt när vi kom till flygplatsen o stannad övernatt i Hobart för att sedan ge oss iväg på dagen igår torsdag. Jag lyckades med att glömma min kamera på hostelet, så vi fick vända efter 30 min körning så vi blev lite försenade. Men det kändes som att kameran var ganska viktig.

Igår körde vi iaf norrut från Hobart som ligger mitt på sydkusten, stannade och vandrade för att se ett vattenfall. Körde sedan vidare till Queenstown där vi stannade för natten (3500 invånare) Staden ligger i en dal mellan höga berg, så det var ganska häftigt att köra ned till staden! Hamnade på ett lite sunkigt vandrarhem där jag skulle ha ett eget rum och alain och alex ett. Men in mitt rum stank det rök o gammalt damm så att man inte kunde vara där så vi drog ihop killarnas sängar o jag sov i mittskarven! Inte så bekvämt men utan äcklig lukt! Idag när vi vaknade började vi köra ytterligare norrut.. passerade tasmaniens högsta berg (1530 meter), tog oss till norra kusten där vi nu är i tredje stösta staden Devenport. Besökte ett lite samhälle på efermiddagen, som heter Pinguine. Hela samhället har byggts för att locka turister.. Postlådor, skyltar, målningar- smo pingviner. Allt för att det om kvällarna är vanligt att det kommer upp pingviner ur havet i just denna by.

Imorgon kör vi sydväst. Ska besöka lite grottor innan vi tar oss till östkusten som ska vara den finaste sidan!

Nu är det dags för middag.. Pasta me korv! Lite ombyte, igår var det pasta med pastasås, dagen innan pasta med köttfärsås! =) Haha

Har nu också för första gången i mitt liv kört bil på vänster sidan! Det var göy! =)

Hoppas ni mår bra hemma!

Bilder kommer när jag kommer till fastlandet igen!

Puss




Kommentarer
Postat av: Cia

Åh, Anna! Du verkar ju ha det helt underbart! Det är sjukt var jag saknar det där livet! Men du är väl rädd om dig va?!

2009-02-20 @ 10:15:53
URL: http://cialilja.blogg.se/
Postat av: Inger i Urskogen

HEJ.

Är nu hemma efter vår lilla resa. Den var ju ingenting om man jämför ned din. Fast vi tycker att vi sett och gjort mycket. Anders fick vara i polisförhör, tog kort på en polisstation, vilket man inte fick göra upptäckte vi. Men allt ordnade upp sig som tur var. Var lite skillnad mot Kanarieholmarna, om man säger så.

Ha det så gott och en JÄTTE BAMSE KRAM till dig.

Inger

2009-02-27 @ 14:05:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0