Längesen!!

Heej!

Internet har legat nere nu i tre dagar, så det är däför jag inte har uppdaterat! :)

Skydivet! Såååååå underbart! Bland det bästa jag gjort! Vi var 8 hoppare med varsin instruktör i ett pyttelitet plan på 4267 meters höjd. Jag var den sista att hoppa ut ur planet så jag såg hur alla andra bara försvann ut i ingenstans!! Tajt ihop med min instruktör tog vi oss mot öppningen i planet, satte oss ner och then just one two three AAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHH. De första 5 sekunderna var klart de bästa. Kanslan av att falla! Sedan var det bara ett dån i öronen och man förstod inte att man verkligen föll 3 km mot marken. Först när vi fällde ut fallskärmen och började segla nedåt förstod man hur fort det gått innan! Seglingen nedåt var också jättehärlig.. sedan avslutades hoppet med en enkel landing på en jättefin strand :) Har lagt upp bilder på bildsidan ni kan kolla på!

I söndags låg jag o nadine vid lagoonen i stort sett hela dagen o sedan blev det snabbt vecka igen och nu är det redan onsdag. Har inte hänt något speciellt. Hade 64 % på Use of english examen idag (vilket är den svåraste, tycker jag) och man behöver 60% för att klara provet! Så det ser lovande ut! Hoppas det håller i sig!

Efter skolan idag har jag och Nicole varit runt hos lite olika agencys och frågat om paketpriser för resandet söderut, när vår kurs är över. Ska försöka boka allt snart så vi får det gjort.. Högsäsongen är kring jul, då vi börjar resa så det kan ju vara bra att ha allt klart.

Ikväll ska vi ut en sväng. Men det ska inte bli sent, hoppas jag!

Hörs snart! Kolla mina bilder!
puss

Weekend

Helgen startade vi med Happy hour på The Pierbar med alla cambridge elever och lärare, för att fira att halva kursen är avklarad. Yeah.  Hade annars en väldigt slapp dag i skolan.. Margot var på bra humör o vi hade hunnit med allt vi skulle för veckan redan innan idag så vi såg på Friends och hade speakingövningar hela dagen. Nice! Efter The Pirebar kom jag hem och åt jag pasta A la Mark and Alain till middag :) De gick sedan ut, men jag är hemma och laddar för morgondagen. Behöver även sova igen några timmar från igår. Blev sent!
Har haft lite problem med att jag vaknar och inte är i min säng. Inatt vaknade jag av att jag stängde min dörr.. kollade då på klockan och då var den en timme sedan jag gått och lagt mig. Vad hade jag gjort? Helt förvirrande. Sover ju ganska lättklädd, men borde kanske införskaffa mig någon passande sleepsuit om jag ska fortsätta såhär!? Hmm

Skydive tomorrow! WOOOOHHOOOWW

Trevlig helg!
/Anna

ps. Här är min adress för er som kan tänkas behöva den! :)

Anna Hansson
6 B/U  300 Draper Street
Cairns, QLD 4870
Australia

Skydive!

Yeah, nu är det ett faktum! På lördag hoppar jag fallskärm från 14,000 feet! 60 sekunder fritt fall! Ska blir så grymt kul! Wohhooo!

Annars flyter dagarna på som vanligt.. igår var det volleyball o ikväll blir det ett litet birthdayparty för Lukas hemma hos Nicole. Vår lärare har fortsatt vara helt CP.. igår var hon en helt annan människa, hur glad, positiv och kul som helst. Men idag var hon tillbaka i det irriterade och arga tillståndet. Helt schizo. Hoppas det blir bättre.

Anna Hollertz och Cecilia Lilja, mina vänner :) Kom till Sydney igår.. De ska resa östkusten upp och avsluta Australien i Cairns. Längtar som en galning!! Skynda! Vill ni läsa om deras jorden runt resa så har jag en länk bland mina länkar!

Nu måste jag göra iordning mig för kvällen! Hade!

Tuesday

Hej på er där hemma!

I Cairns har det regnat nu till och från i flera dagar. De som är oroliga tror att det är en för tidig wet season, men jag är inte så orolig. För mig gör det inte så mkt att det är dåligt väder i veckorna. Det är ju fortfarande varmt, o ajg är ju ändå i skolan hela dagarna. Det ända som är negativt är att man inte underhåller brännan :)

Igår flyttade Esther, Oscar och Chris ut. Kändes som halva min familj flyttade. :( Riktigt jobbigt. Kommer sakkna dem kjempe mye! Började därför dagen något homesick. Det har faktiskt hållt i sig idag med. Vår lärare, Margot, har varit helt CP både igår och idag. Hon måste haft en mycket dålig helg för hon är superstressad, sur, irriterad och så fort man frågar något eller säger emot får hon ett litet utbrott. Helt konstigt. Idag var det dock lite bättre än igår.. så förhoppningsvis lägger sig väl hennes bad temper. Jag, som är sådan att jag inte kan ta när någon beter sig på ett sådant sätt mot mig, utan att själv bete mig likadant, har väl inte bemött henne på bästa sätt kanske.. Men som man bemöter blir man bemött :) Eller vad är det man säger!?

Bestämde precis med Nadine att vi ska göra ett skydive på lördag! :) YEEEAAAAAAAAAAAAAAHH! Längtar verkligen! Hoppas vädret blir bra så att det inte blir inställt! Vi ska hoppa över havet och landa på en strand. Så under färden ska man kunna se Barriärrevet :) Åhh Ska bli så kul!

Nu ska jag ut o springa, knäcka min tid på rundan jag springer! :)

Har lagt upp bilder!

Hade bra!

The Heritage

Hade en lyckad utekväll igår! Underbara Esther och Oscar flyttar ut på måndag (även chris föressten), så igår hade vi först "alla bidrar med något" middag (Jag ock Alain köpte pizza :P) och gick sedan ut.  Middagen var iaf helt underbar! En tjej från skottland hade gjort lasange! O så var det allt från chili-kyckling till spansk soppa! Utgången gick till ytterligare ett nytt ställe, The Heritage. Helt okej men inget speciellet. Blev iaf en ganska sen natt med mycket roliga minnen! :)

Idag har vi tagit det lugnt här.. har sett film istort sett hela kvällen. Hoppas på bra väder imorn, för då blir de nog en tur till Lagoonen! :)

Sleep Well!

Lägger upp bilder på den andra sidan imorn!

Telefonnr

Folk har haft problem med att skicka sms till mig. De enda som lyckats är de som har fått sms från mig först. Så förmodlgen är det för att ni inte tar bort nollan efter landsummret. Trodde inte att man var tvungen att göra det här, men det var man,  fick jag reda på idag. Så nummret nu når mig på är:

+61414901055

Rihno Bar

Kom precis hem från Rihno Bar, ett väldigt bar uteställe här i Cairns. Första gången jag var där ikväll, och även om det inte var så stort så var det ett bra ställe med bra musik! Torsdagar är Ladys Night Då vi bjuds på gratis champange mellan 10 coh 11. Jag var där med Nadine och två av hennes klasskompisar och hade en sjukt kul kväll! Och vet nu.. När jag stod där på dansgolvet så fick jag helt plötsligt syn på GUSTAV HJÄLTE! Min första tanke var, är jag på Otten, eller var är jag.. men sen insåg jag att det faktiskt var han och att vi fortfarande var Cairns! Så sjuuuuuuuuuuukt! För er som inte vet vem Gustav Hjälte är så kan jag berätta att han gick på Eber samtidigt som jag och var tidigare tillsammans med en av mina sambos i Norge, Lina Carmhagen! Och honom får jag syn på mitt på dansgolvet i Cairns, tusentals mil hemmifrån. Sjukt! Iaf så är han här o reser med en två andra killar, vara en av dem också från Eber. Coolt!

Kvällen var verkligen asbra, bra musik hela tiden. Musik som jag har så mkt minnen till. T.ex. när de spelade Mr Brightside! Min första tanke var ELLINOR! Åhh vad jag saknar Ellinor! Mr Brightside är verkligen Ellinor! Men det påminner mig också om en kväll för flera månader sedan, i Mui Ne, Vietnam, på Baren The Wax,, det var under min Moa, Anna och Emmas resa. Dock är det kanske bara Moa som kommer ihåg den här kvällen!? :) Eller!?  ; ) Synd att din kamera försvann Moa.. ! Iaf så saknar jag resan! De två underbara månaderna vi hade tillsammans!

Nu sak jag sova! Skola om 7½ h!

Godnatt!

Okey

Såå då var "test" examen över! Kändes ändå helt okej.. kanske klarar den, men det kan också ha gått åt skogen. Kände iaf att jag inte helt gjorde bort mig! :) Även om det var jobbigt så gillar jag att göra prov. Gillar utmaningen och att få sätta sina kunskaper på prov! Saknar känslan av att gå från ett 4 h fysikprov o veta att det gick asbra! :) Hände inte jätteofta men när det väl gjorde det så är det så underbart! ( Pluggisvarning Yes!)  Får iaf reslutatet imorgon. Efter sista delen gick vi o tog en drink i baren som ligger precis next to ACE. Drack en White Russian, men den var inget vidare.. dålig bartender. Sedan gick jag och Nicole till ett flightcenter och frågade om priser på flyg till Bali. Vi har planer på att åka dit över jul. Men tydligen är det vad alla australienare gör, TROTS att det är regnperod där då, så priserna var inte överkomliga. Ska dock söka lite själva på nätet. Någon som varit där som kan ge oss tips?

Nu ska jag springa ner till esplanaden och spela lite volleyboll! :)

See you!

Förväntningar

Är helt slut. Inte kroppsligt, men i huvudet! Fick grymt mkt homework igår men fick inget gjort. Kunde bara inte få fram någon engelska hur huvudet. Gick och la mig tidigt för att göra det imorse istället, men det gick inte då heller. Pga att jag gick upp tidigt åt jag frukost coh styrde i köket samtidigt som Alain, Anthony and Louise! Jag och 3 andra halv 8 på morgonen! Ni som känner till mitt morgonhumör kan förstå hur jag kände mig. Ahhhh hatar att umgås med folk på morgonen. Så dagen startade ganska irriterat. Sedan skulle jag för första gången cykla till skolan (Skaffade mig en cykel igår. Vi som gör cambridge på min skola får välja mellan att gratis få en cykel, eller åka på en raftingtur en dag, Jag valde cykeln efter lång betänketid)! I vänsterrafik.. mkt komplicerat och förvirrat. Jag som precis överlever att gå i den. Så regnade det med, har regnat hela dagen. Sedan skolan. Insåg idag att jag inte kan ha så höga krav på mig själv när det gäller engelskan. Och jag måste inse att jag kan misslyckas med examen och att det då inte är hela världen. Kan inte tänka att jag kommer vara asbra på engelska när jag är klar med kursen för det kanske jag inte är :S.. För jag har verkligen svårt att lära in språket! Och det är väl bara att acceptera. Hmm. Så dagen har varit lite deppig.

Imorgon har vi provdag hela dagen, första genrepet inför riktiga examen. Så Listening, reading, writing and Use of english från 9-3. Speaking gör vi på torsdag. Kommer ha en eller två till sådana provdagar innan riktiga examen.

Ikväll ska jag se film med Chris och bara ta det lugnt. Äta köttbullarna jag lagade igår :) Har dock inte många kvar, de är populära här i sharehouset! =)

Klem klem
Anna

Sun, bath, spiders but no turtles

Jag, Simon, Alain, the canadian couple, the spanish couple, Nadine, Chris, Franc och en spansk kille jag inte vet namnet på (Alla från sharehouset) var ju på utflykt till Fritzoy Island igår. Vi tog en gemensam taxi ner till färjecentralen 07.45 och då var vädret verkligen skit. Mörka moln så långt man kunde se och lite halv blåsigt. Färjan tog ca en h och i samma stund som vi anlände till ön så sprack molnen upp och solen kom fram! Yeeaahh! Sedan var vädret super resten av dagen. Fritzoy island är en ganska lite obebodd ö. Trodde att det skulle vara en turistö, med restauranger och försäljning av olika slag, likt alla öar i Thailand.. Men så var det inte, det var ett hotellbygge på gång men annars helt orört. Vi var kanske 70 pers som kom med färjan och vi var de enda människorna på ön, så det var riktigt nice. Det fanns tre olika stränder, vi valde Nudey beach- den enda stranden med sand. Det verkade inte vara en "nakenstrand" i praktiken :) Så det var ju skönt eller va man ska säga! :) Vi spenderade hela dagen på stranden och återvände sedan, några av oss lite väl röda, till färjan kl 4. Det var verkligen en riktig paradisö, kändes som att vara på en robinson ö med regnskog i ryggen och vit sand och helt klart vatten! På vår vandring tillbaka till färjan såg vi TVÅ ormar, en av dem python! Såg även en stor spindel.. den största jag någonsin sett! Kändes coolt att se de olika djuren helt naturligt! Folk sa att man ofta kunde se sköldpaddor på ön, men det lyckades vi inte med. Lite synd. Har iaf en massa fina bilder som ni måste titta på!

Återvände sedan hem trötta av en lång dag i solen. Senare på kvällen gick jag Nadine, Alain, Mark och Chris till Casinot där killarna spelade. Hade planerat att spela lite jag med.. Men snål som jag är och för rädd för att förlora , höll jag hårt i mina pengar och tittade endast på. Vi gick sedan till en bar, Aussi Bump, spelade lite biljard. Och jag som är en så otroligt bra på biljard (NOOOT) vann faktiskt i team med Chris! Men det var väl hans förtjänst I guess! Gick sedan vidare till Honeyput, En lite mindre nattklubb där vi dansade hela natten lång!

Idag sov jag till 12, gick upp och gick direkt till frukt&grönsaksmarknaden och inhandlade en massa billigt. Har sedan badat lite i poolen och bara tagit det lugnt. Ska göra en massa läxor nu.. och funderar på att göra köttbullar till middag. :) Vore inte helt fel!

Jag har statistik över hur många som läser min blogg.. och kurvan sjunker!!! Är det för att jag skriver så tråkigt och för slarvigt eller är det för att folk börjar glömma bort mig där hemma i höst Sverige!? Hmm hoppas på det första!

Glöm inte att kolla in bilderna! De ligger lite i oordning pga att det är foton från 3 olika kameror, så ni vet.

Fitzroy Island

Yesbox, imorn bär det av ut på havet. Sa att jag inte skulle göra någon mer utflykt nu på ett tag, men imorgon ska jag åka till den här ön med 9 st från Sharehouset. Ska bli riktigt göy :) Kom precis hem från Woolshed..ingen toppenkväll. Den började dock bra på ett annat ställe- The Pierbar, påminde lite om Hugo fast med utsikt över havet :) Nu ska jag sova, ska upp kl 7 imorgon!

Go helg!

Bad temper

Igår hade jag en riktigt bra dag! Första gången jag kände att jag verkligen hängde med hela dagen i skolan. Höll koncentrationen och var pigg. Startade dagen vid lagoonen med sol och bad och avslutade med Volleyball + bbq.. Meeeeen det höll i sig en dag. Idag har varit en riktig skitdag. Är på dåligt humör, fattade noll på lektionerna, spelade dålig volleyboll (i polen), orkar inte gå ut o springa, orkar inte ta mig till Nicole (dit de andra skulle ikväll), orkar inte gå ut (vilket folk här i sharehouset ska), Jag har inte lust med någonting! Känner mig så extremt tråkig.. känner bara för att gå o lägga mig o sova.  Sullen in english = trumpen, bitter, vresig. : (

Idag har jag iaf ätit Kangaroo för första gången i mitt liv! Riktigt gott! Smakar vilt, men inte som rådjur eller älg. Kanske som en blandning mellan nöt och rådjur! 4,5 dollar för 3 biffar! Mmmm :)

Jag och Simon shoppade lite i förrgår.. Fyndade som tusan! Fick en kjol, två t-shirts och ett skärp för 35 dollar (200 kr) Yeah! Fick ju inte med mig så mkt kläder hit, så det behövdes lite tillskott i garderoben.

Ne, nu ska jag ta tag i mig själv och springa bort lite av mitt dåliga humör.

Saknar er där hemma! JÄTTEMYCKET!

//Anna

Josephins Fall

Godkväll Folkens!

Ska berätta om min helg. I fredags Blev det fest på vår ballkong. Folk från de andra lägenheterna kom upp till oss och vi hade riktigt kul med många olika "drick lekar" innan vi gick ut. Vi startade på Casinots nattklubb, dansade oss trötta till technomusik för att sedan gå vidare till Woolshed. Vilket är backpackers favoritställe, så det var helt smockat med folk. Skulle ju upp på tur till Josephins fall dagen efter så jag gick hem skapligt.

Lördagens tripp var jättebra. Har ni ett bilderna så ser ni det säkert! :) Dock gjorde jag något av det klantigaste jag någonsin gjort.. Något jag kommer ångra resten av mitt liv, så det försörde halva dagen. Vi var på en strand, för att sola bada och äta lunch, och när jag badade kände jag att min Eberring (som jag fick när jag tog studenten, värd 3000 kr) satt lite löst. Så jag kom på den oerhört smarta ideen att sätta på den på ett tjockare finger, I VATTNET. Så kan ni ju räkna ut vad som hände. Usch. Den betydde verkligen mkt för mig, men har ju ingen annan än mig själv att skylla.

Iaf så startade vi dagen från ACE, körde söderut ca 1,5 h till Josephins fall. Ett känt vattenfall med en naturlig rutchbana! Så där blev det bad och åkande! Mkt kul. Vi lyckades slå världsrekord i hur många som kunde sitta på rad och åka samtidigt. Rekordet var 8 och vi åkte 9! Var faktiskt ganska klurigt att klara det pga att det var så himla strömt.
Etfer det åkte vi vidare till en ikke-turist-strand där Tony lagade lunch till oss, för att sedan på eftermiddagen bege oss till en crockodilfarm. Alla fullvuxna krockodiler de hade var infångade i floder runt om i Queensland pga att de orsakat skada av något slag. Helt sjukt att det finns sådana djur alltså. 5,5 meter lång var den största de hade.. och den hade dödat 40 kor innan de fångade in den! Fick även se andra typiska Australiensiska djur- se bilder!

Lördagskvällen blev ganska lugn. Följde med Alain (schweitzaren i rummet bredvid) och hans kompis Mark till Casinot, där de spelade roulett. De gick in med 50 dollar var och avslutade 75 dollar rikare! Well done! Igår spenderade jag dagen på en luftmadrass i poolen med Ester och senare på kvällen lagade vi mat tillsammans. Det blev en cubansk risrätt, mkt gott :)

Idag var mitt mission efter skolan att gå till gympaklubben jag kollat upp och se vad det är för klubb. 3,5 km sa google map, så jag promenerade iväg.. Men ååh så långt det var, trodde aldrig jag skulle komma fram. Men det gjorde jag till sist. Vi har ju alltid klagat på våra redskap hemma i källvindshallen, och trott att vi haft en dålig hall. Men den är nog kanske inte så dålig om man jämför med många andra. Hallen jag mötte var liten och uppdelad i två delar med gamla och slitna redskap. Det tränade en grupp med småtjejer och en med tjer upp till 18 år. Pratade med en ledare som berättade om klubben och vad de hade att erbjuda. Tjejerna jag såg träna var elitgrupper och tränade mellan 16 och 25 h i veckan. Deras förening var en av tre i Cairns, men den som ligger mest centralt. Jag kunde komma och träna två tider i veckan om jag ville. Men det skulle kosta 10 dollar per gång. Får se hur jag gör..
Kul att se lite gympa iaf! Längtar efter att komma hem och komma igång och träna ordentligt igen!

Det var nog det mesta av det jag tänkte att jag skulle skriva! Hoppas ni orkade läsa :)

Nu är det läggdags för mig!

Trött

Hej på er!

Söndak kväll, kl är 23.50 och jag är helt slut efter en aktiv helg. Har precis suttit och skrivit ned alla ord jag "lärt" mig sedan jag hit. Chris, en Australienare som bor här hade ett litet spellingtest med mig med 8/12 rätt. Ska skriva och berätta om helgen, men orkar inte göra det nu. Får bli imorgon efter skolan istället. Måste gå upp tidigare imorn och skriva ett brev- läxa till imorgon som jag inte gjort än. Så ha tålamod o gå in på min blogg och läs imorgon igen!

Har lagt upp nya bilder.. men skriver om dem imorgon!

Godnatt

Just Cut

Aaaahhhhhh JAG HAR KLIPPT MIG!

Har velat göra det enda sedan jag kom hit, men inte kommit till skott pga av att det är så himla dyrt här! 69 dollar för en vanlig klippning! Men idag hittade jag en salong "Just Cut" där man kunde klippa sig för 25 dollar! Hmm tänkte jag.. 40 dollar billigare, vad innebär det!? Väldigt sleptisk och rädd tog jag ändå en tid. Så en h senare gick jag dit och fick mitt hår klippt. Tove, underbara Tove har ju klippt mig de senaste 4 åren, o hon vet ju hur jag vill ha mitt hår, så ni kasnke förstår varför jag var lite rädd. Frisören som klippte mig levde verkligen upp till salongens namn..Just cut. Hon klippte mig på mindre än en kvart! Hur fort som helst! Resultatet blev väl dock helt okej, men det känns som att hon klippte bort allt mitt hår. Hon tog kanske 5 cm.. Men det behövdes kanske. Hoppas det växer ut fort!

Vi har så himla mkt att göra i skolan. Det är helt sjukt! Känner mig så otillräcklig. Måste verkligen förbättre mig massvis på alla områden, o jag vet inte om jag klarar det!

Folk ska ut här ikväll.. vet inte om jag ska stanna hemma o göra mitt homework eller om jag ska joina dem. Ddet regnar dock ute så det atr emot lite. Sparar mig nog till helgen!

BeachVolley

Godkväll!

Nu sitter jag här vid min dator, borde börja med mitt homework, men internet fungerade inte här igår så det finns lite att göra här med. Ikväll har vi spelat Volleyball nere vid The Esplanade, en promenad längst stranden , som inte är någon strand utan mest sankmark då vattnet är lågt. Det var en strand en gång  tiden.. Men tydligen så gjorde de något någon gång som förstörde den. Så nu är det bara en "sankstrand" när vattnet är lågt. När det är högt går vattnet enda fram till esplanden. Iaf så spelade vi volleyball. Riktigt kul. Det var en  blandning av tyskar, schwitzare, fransmän m.fl
Idag anmälde jag mig till en ny utflykt till helgen, fast denna gång bara över lördag dag. Nu ska vi söderut till Josephins Falls. Något känt vattenfall med en lång naturlig rutchbana! Sedan skulle vi besöka en djurfarm av något slag o även luncha på en fin fin strand. :)

Kan någon tipsa mig om vad jag kan laga för mat, (billig) om kvällaran!? Känner att jag bara lagar samma saker hela tiden.. o det är precis detsamma som  jag lagade och åt när jag var i Norge! Så jag behöver lite nya ideer, lite ny inspiration! Någon som har några bra tips!?

Imorgonkväll är det Free Champange för alla tjejer på Casinot här i stan.. Så då blir det nog en tur dit! :)

Hade!

ps. För er som vill skicka mig ett gulligt sms, eller som vill ha mitt telefonnr här i Australien av andra skäl finner det här nedan!