Hasting and Saxon Reef

Kom hem igårkväll efter två underbara dagar ute på Barriärrevet! Fredagmorgon åkte jag ner till hamnen, steg på Reef Experience (en stor båt) med kanske 30 andra. Båten tog oss ca 1, 2 h ut på havet för att omkring 10 stanna och göra första snorklingturen. Jag hade ju dock inte åkt dit för att snorkla, men fick det smo en bonus innan jag kl 12, med 15 andra transporterades till Reef Encounter, båten vi smo skulle övernatta och dyka skulle till. När vi ombord ordentligt tilldelades vi våra rum och fickinformation om båten. Blev verkligen glatt överaskad att allt var så frächt och lyxigt. Rummen var stora med sköna sängar! Delade rum med Estan, en amerikan som blivit helt förälskad i Australien och gjorde turen ajg nu gjorde för 5:e gången! Heheh! Iaf så dök vi 3 gånger i fredags, varav ett nattdyk! Alla dyk var elt underbara! Sjukt bra sikt, coola fiskar och helt sjukt vackra coraller. Kunde dyka utan våtdräkter med, så det gjorde de hela ännu bättre! Såg skjöldpaddor, hajar, aggresiva triggerfish (två blev attackerade, de har tydligen parningstid nu och kommer man in i deras nest så blir de inte glada) Rockor, massa nemos och  mkt annat. Nattdyket var coolt, men jag tror jag föredrar att dyka när det är ljust. hade så mkt stryr med att hålla reda på de andra för att kunna njuta fullt ut! Efter sista dyket serverades en jättelyxig middag med efterrätt, sedan tog det in lång tid innan de flesta slocknade..

Gick sedan upp kl 6 för morgondyk.. Det var nästan det bästa dyket! Allt var lugnt och stilla och vi såg flera stora fiskar som låg o sov som väktes av oss! Visste inte att fiskar verkligen låg ner på sidan och sov! :P haha! Serverades sedan frukostbuffe med allt gott man kan tänka sig! Efter det blev det två till dyk + lunch innan jag och de andra som bara stannade en natt transporterades över till Reef Experience igen kl 1. Sista dyket gjorde vi på på en botanik corall garden. Har aldrig sett något så vackert! Det var ett extremt stort område och väldigt grunt, o när vi var påväg tillbaka upptäckte vi att vi tagit fel väg, så vi fick gå upp till ytan då våran luft höll på att ta slut (eller nå till 50 bar) och då visade det sig att vi helt tagit fel väg! dock var det bara att simma tillbaka till båten :)

Tillbaka på Reer experience åkte vi till ett till ställe där vi kunde snorkla/bada göra vad vi ville innan vi åkte tillbaka till Cairns igen. Turen var verkligen värd pengarna! Hade tur med att det var bra väder hela tiden med så det var perfa! Ser fram emot nästa dykmöjlighet! Kanske när vi är nere vid Whitsunday island! Annars blir det nog på Fiji!

Tillbaka här i sharehouset igår, helt tomt! Bara Alain hemma helt ensam. Simon och Nadine har åkte igår..

Idaaag måste jag packaaaaa! Ahhhhhhhh Känns hemskt! Är lite rädd för att åka ifrån trggheten här och ge mig ut på äventyr! Men det komemr bli grymt kul! Imorgon ska jag skriva en sammanfattning av vad jag och Nicole har framför oss nu tills hon åker.. Då ska jag förhoppningsvis vara klar med allt jag måste fixa.

Tredje advent idag! Har noll julkänsla!

Lägger upp bilder från allt idag! Så checka bildsidan! :)

Puss

Me and Estan inför sista dyket!

Reef Encounter


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0