Framme i Cairns

Shit! Nu är ja här, på andra sidan jorden, flera hundratals mil hemmifrån! Kan inte fatta det! Vet inte hur många gånger jag har behövt påminna mig själv om det redan.

Flygresan (så sjukt lång resa) gick iallafall bra. Efter Hong Kong var det 8 h till Brisbane där jag för sista gången bytte flyg. Väl framme i Cairns möttes vi 28 gradig värme och ett gäng vakter med hundar. Här tar de landets säkerhet på största allvar.. Direkt när alla passagerare kommit ut ur planet fick vi ställa upp oss på en lång rad och gå framåt mot säkerhetskontrollen på en linje, medan vakter med spårhundar gick omkring oss. Måste sett riktigt kul ut. Alla klarade sig iallafall helskinnade ur det och efter att ha fått mit visum godkänt så hämtade jag min väska som även den klarat sig helskinnad hela vägen från Arlanda.

Från flygplatsen tog jag en buss som körde mig direkt till Hostelet där jag bor inatt. Gilligans Backpackers Hotel and Resort. Riktigt fräscht ställe. Helt underbart att komma fram och lägga sig på en säng och bara få sträcka på ryggen för första gången på två dygn. :) Efter att ha vilat mig ett tag fick jag fatt i en karta och gick till Cairns Sharehouse, dit jag flyttar imorgon. Ska ha ett eget rum, men dela kök och toalett med andra. Simon Hansson som endel av er känner är redan i Cairns och pluggar eneglska. (väldigt sammanträffande) Han bor i ett sådant sharehouse, så jag sökte upp honom och har sedan varit med honom ikväll. Så himla underbart att prata med någon man känner! Eller bara att få prata svenska! Det behövdes verkligen. Efter flygresan kände jag mig nästan beredd att åka hem igen.

Kan ju berätta lite om vad jag vet om Cairns och vad jag ska göra här. Cairns är en mindre stad, ungefär som Norrköping med ca 120 000 invånare. Det är den staden i Australien som ligger närmast det kända stora barriärrevet . Carirns är alltså en känd turiststad tack vare möjligheten till dykning. Men även för att det ligger anslutet till  regnskog och fina stränder.

På måndag börjar jag på Australian collage of english, en skola där det går mellan 150-200 elever. Jag ska läsa 25 h engelska i veckan- i 12 veckor. Den 13 veckan är examensvecka, då jag förhoppningsvis ska lyckas ta ett CambridgeCertifikat, som är ett välkänt bevis värden över på att man behärskar en viss nivå av engelska. Folk kanske undrar varför jag ska läsa så mkt eneglska, varför jag åker enda till Austalien för att göra det.  Engelska har alltid varit min akilleshäl, alltid det ämnet i skolan jag har varit sämst i. Det är alltid eneglskaläxorna jag har skippat, alltid de arbetena jag gjort sist. Jag har under hela mitt liv tänk, ja men eneglska det kan jag lära mig när jag slutat skolan- åka utomlands och lära mig det på riktigt. Och nu är jag här, nu ska jag ta tag i det som jag skjutit framför mig i typ 10 år . Vet inte om tre månader räcker, men antagligen blir jag ju sedan kvar för att praktisera det jag lärt mig några månader till. Australien valde jag för att jag alltid har velat åka hit. Och på Asienresan jag var på i våras träffade jag så mkt folk som varit i Australien och även australiensare som talade så bra om landet och fick mig att känna att jag verkligen ville åka dit. Sedan ville jag till en plats där jag slipper vintern. och det gör jag ju här! :)

Nu tar min internettid slut. Lördag och söndag väntar innan skolan börjar. Blir säkert mkt spännande dagar :S

Kramar till er hemma!

// Anna

Kommentarer
Postat av: Iliana

Ååååå Anna jag vill också. Fan Cairns så underbart, vi bodde på Shannanigans ett hostel typ 50 m från Gilligans. Jag vill tillbaka!!!! du kommer få det underbart, lycka till med plugget.

Stoooor kram

2008-09-13 @ 10:25:40
Postat av: a l e x !

Tja Änna! Hur är det??!?! Tror nog att du lever livet där nere, om inte än, så snart!;) Jag jobbar på Konsum, sitter i kassan bl.a., får vara trevlig varje dag nu :)

2008-09-13 @ 14:25:27
Postat av: Frida

Åhh vad roligt att du är där nu, så himla mysig stad! Du kommer få det så skojj o du kommer klara det där galant Anna! =)

2008-09-13 @ 15:36:47
Postat av: Lina

Hej lilla gumman!! Jag sitter här o läser dina inlägg på min nya fina dator:) Igår hade vi en jättelyckad fest på munhålan o nu jobbar jag resten av helgen! Fullt upp! Du kommer klara dig fint stumpan! Skriv snart igen! Pusspuss

2008-09-14 @ 00:35:55
Postat av: Elin

Hej Annis!

Vad kul att du har blogg har varit väldigt nyfiken på hur allt har gått! Men det verkar ju som att allt är toppen :D Jag skulle så gärna vilja byta plats med dig :P Med mig är allt fint, jobbar som en tok men trivs jättebra o har fått reda på att jag får stanna. Så jag är jätteglad! Fortsätt skriv!

2008-09-14 @ 11:25:35
URL: http://elintjernstrom.wordpress.com
Postat av: Cia

Fy vad häftigt Anna! DU är häftig!



Vi ses om lite drygt 1½-2 månader och då får du vara vår guide! Ha det toppenbra tills dess!

2008-09-15 @ 22:00:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0