Rapport från Fiji

Nu är jag tillbaka i Brisbane efter en underbar vecka på Fiji Islands! Det här inlägget kommer nog bli långt, men förhoppningsvis intressant läsning. Så please read!

Här är fiji, och vi flög till Nadi, som ligger på den största öns västkust. Vi anlände sent på kvällen, fick en fri shuttle till Hostelet, dock mer hotel,  vi skulle bo på. Första dagen, alltså förra måndagen spenderade vi där på huvudön. Först organiserade vi vår resterande tid på Fiji, bokade båtpass och boende på fem olika öar bland Yasawa Islands (se kartan), sedan åkte vi med en ny vunnen vän, en tysk tjej, Sara till "The Sleeping Giant Botanical Garden" som vi fått tips om att besöka. Åhh det var vackert! Har lagt upp en massa bilder på min bildsidan, o jag var tvungen att lägga upp många för Fiji är så himla vackert! Landskapet, havet, stränderna, denna trädgård! Allt! Vill man till det många ser som paradiset är nog Fiji rätta landet att åka till. Dock ska man vara beredd på att ställa om sig till Fiji-time. Och med det menar jag ställa om sig till att ta det lugnt, inte stressa, bara vara totally relaxed. För Fijians har aldrig hört ordet skynda och de vet inte vad ha mycket att göra är! För det verkar de aldrig ha haft! Helt otroligt avslappnat folk! Även om landet är fattigt och de lever väldigt primitivt i sina skjul så verkar de inte lida någonting av det. Och det är ju bra! Tillbaka till The sleeping gigant... bakgrunden till namnet är berget som denna trädgår ligger på, det ser nämlig ut som en stor man som ligger ned. Efter ännu en natt på vårat hostel med underbart vacker backyard, åkte vi tidigt på morgonen till hamnen och startade vår Island hopping bland Yasawa islands och Mamanuca islands.




Detta är (tror jag) det de flesta gör när de kommer till Fiji, för det är verkligen så himla bra orgaiserat och man får se mkt, leva lyxigt (dock på ett primitivt sätt många gånger) och möta lokalbefolkningen på när håll. De har en stor båt (ni kan se den på bild) som går från Nadi till ön längst i norr och så tillbaka igen. Och på alla dessa öar finns det minst en resort, på de större öarna 3,4 st.. Båten stannar då vid varje ö där en liten motorbåt från varje resort möter upp och plockar upp de passagerare som vill till deras resort den dagen. Sedan kan man stanna där hur länge man vill. Vi stannade på varje ställe endast ett dygn, så varje dag steg vi på båten igen, samma tid som vi blev av släppta och åkte till nästa ö. Inte en endast gång var det problem med byten eller förseningar. Väldigt välorganiserat.

Vi startade vår vistelse bland öarna på en av de nordligaste öarna, på en resort som heter Coral View. När vi anlände var det dåligt väder men det stoppade inte  resortens staff från att möta oss på stranden med sång och personlig hälsning med var endaste gäst. Fijian är tydligen kända för att vara ett väldigt vänligt folk och det var de, men ibland kändes det lite överdrivet för oss kalla européer Vistelsen på Coral view var dock bra, vi fick god mat (Alla boenden på dessa öar är inklusive 3 måltider), bra underhållning och vi mötte trevliga människor.. mkt tyskar! Innan vi bytte ö nästa dag gjorde vi en Grottutflykt. Simmade mellan underjordiska grottor! Faktiskt riktigt spännande, då man var tvungen att dyka under vattnet i några sekunder för att komma till nästa grotta!  =) Me like!

Vi åkte sedan vidare till Sunrise Lagoon Resort, en ö brevid den vi varit på innan. Känd från "The Blue Lagoon" Filmen som tydligen är känd! Jag känner bara till namnet från glassen på smultronstället! =) Men generationen före mig, typ Nicole har sett den.. Jaja det var iaf ännu en väldigt vacker ö. Vi gick över ön, kunde plocka mangos på vägen! MMmmm, för att sedan vara mitt i denna Blue Lagoon. Själva resorten var väldigt enkel, och vi var bara 12 personer där Och detta var ju nyårsafton! Men som tur var var det ett bra gäng, vi hade ritkigt kul och firade på ett väldit annorlunda sätt.. Gick nämligen med lokalbefolkningen på ön, till deras lilla kyrka klockan 11 på kvällen! Var med om min första riktigt seriösa gudtjänst, tror jag, med en präst från  the salomon island. Inte varje år det inte. Efter denna annorlunda upplevelse firade vi sedan in det nya året på stranden för atts edan dansa fijidans med fijierna! :) På denna ö fick vi även möta den på öaran omtalade "the Queen" Som var chefen på Sunrise Lagoon. En man i 40 års åldern, som man helt kan ta för att vara kvinna. Mkt speciell. Tydligen är det mycket vanligt med homosexualitet på Fiji och någon berättade för oss att de behandlar sista barnet, om alla tidigare varit pojkar, som en tjej redan från början och att det ska vara orsaken Men vet inte hur sant det är.. Vi träffade dock på många väldigt feminina män.

Nästa destination blev Manta Ray, en resort vi var tvungen att betala mer för, och det visade sig tydligt! Allt var jättevackert och maten var otrolig! Resorten var uppbyggd mitt i regnskogen och när man duschade var det som att stå mitt under ett träd. Ön var även känd för bra snorkling, så det gjorde vi innan vi lämnade ön. Såg mkt vackra koraller och fiskar.. Även en White-tip Shark faktiskt! Yeah.

Näst sista ön blev South Sea Island, troligen den minsta av alla öar i ögruppen. Jag promenerade runt ön på ca 7 minuter och satt man mitt på ön kunde man se stranden och havet i alla vädersträck. Vi mötte upp många tidigare bekantskaper på denna ö, o hade ett mycket trevligt dygn.. Dormen var väl dock inte de fräschaste och jag som redan innan var sönderbiten av mygg, även sönderkliad, fick 1000 andra bett av vad jag antar var bedbags, att klia på. Den här gången har har jag iaf klarat mig ifrån infektion i såren..

Sistan ön blev Mana Island, där vi planerat att dyka. Kanadensarna jag bodde med i Carins hade tipsat om denna ö och "the Supermarket", en dyklplats som skulle vara väldigt bra. Ön visade sig vara väääääldigt fin, förmodligen den finaste av alla vi besökte, hostelet var även väldigt bra, fräsch dorm, trevligt folk, bra mat och mysig restaurang/bar. Dykningen visade sig vara lika bra som vi hört.. Åkte ut med en lite motorbåt jag, Nicole och vår Divemaster och dök på detta supermarket! Så fint! Såg för första gången en Sea Snake, svart och vit randig lång smal, jätte häftig! Dök även genom ett litet grotthål rakt nedåt kanske 4 meter! Nice.

I söndags tog vi sedan sista båten tillbaka till Nadi, bodde sista natten på ett nybyggt hostel och flög sedan tillbaka till Brisbane tidigt på morgonen igår. Är jättenöjd med resan! Fiji är rena pradiset och vi hade en  underbar vecka där. Kändes dock bra att lämna denna avslappnade livsstil och komma tillbaka till redan laid back Australia! Haha :)

Bor nu i ett nytt paradis  för oss backpackers! Hos de so jag skrev om i förra inlägget! Har ett eghet rum, vi får mat gratis de skjutsar oss överallt och vi har tvättat alla kläder! Heeeelt underbart! Stannar här till fredag så Robert kör oss ned till Surfers Paradise. =) Imorgon ska vi in till Brisbane, möta tyskan Sara och sedan på kvällen en kille vi var med på Fraser Island! Det blir Göy.

Gå nu in o titta på mina bilder, har lagt ned mkt jobb på att ladda upp dem och skriva bildtext till alla! O de är verkligen värda att se! :)

http://picasaweb.google.com/hanssonanna88

Gott nytt år på er alla föressten!
Kommer uppdatera snart igen, har ju fritt internet här med! =)

See Ya!

Kommentarer
Postat av: Matilda

Gott nyrr år på dig med anna!

Nu ska jag gå och se på bilderna bums!

miss you!!

pussar

2009-01-06 @ 20:23:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0